Vedat Kitapçılık
Kargo Gönderim Saatleri;
Hafta İçi Saat 16:00 'ya kadar
Cumartesi Saat 11:00 'e kadar
Kartlarına Taksit
Seçeneklerimiz Vardır!
Banka Hesap Bilgilerimiz
Destek
HATTI
0212
240 12 54
240 12 58
Favori
Listenizde
Ürün Yok!
Sepetinizde
Ürün Yok!
Yeni Çıkan Yayınlar:      Nisan (43)      Mart (140)      Şubat (116)      Ocak (138)

Fikir Ve Sanat Eserleri Hukukunda İktibas Serbestisi Ve Sınırları

Fikir Ve Sanat Eserleri Hukukunda İktibas Serbestisi Ve Sınırları



Sayfa Sayısı
:  
399
Kitap Ölçüleri
:  
16x23 cm
Basım Yılı
:  
2010
ISBN NO
:  
9789754645729

140,00 TL











GİRİŞ Fikri haklar mutlak haklardandır. Mutlak haklar, hak sahibine hakkın konusu üzerinde doğrudan egemenlik sağlayan ve herkes tarafından ihlali mümkün olup, bundan dolayı da hak sahibinin hakkını ihlal eden herkese karşı ileri sürebileceği, hakkına riayet edilmesini isteyebileceği haklardır′. Eser sahibinin, eseri üzerindeki fikri haklan, mutlak nitelikte haklar olduğundan, eser sahibine eseri üzerinde doğrudan bir egemenlik sağlar2. Fikri hak, sahibine başkalarının eserden yararlanmasını yasaklama da dâhil olmak üzere inhisarı yetkiler verir3. Bununla birlikte, eser sahibinin söz konusu mutlak hakkı sınırsız nitelikte değildir. Eser sahibinin haklan da, eşya mülkiyeti gibi, smırlannı toplumun ağır basan gereksinimlerinde bulması gereken sosyal bağlantılı haklardır4. Nitekim 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu′nun (FSEK)5′in 30-47′nci maddeleri arasında da eser sahibinin haklanna getirilecek sınırlandırmalar düzenlenmiştir. İktibas serbestisi de, esasen eser sahibinin haklanna getirilmiş sınırlandırmalardan birisidir ve FSEK′in İktibas Serbestisi başlıklı 35′nci maddesinde düzenlenmiştir. FSEKin eser sahibinin haklanna getirilen sınırlandırmalara ilişkin 30-47′nci maddeleri arasında yer alan düzenlemeler içerisinde birden çok madde altında iktibas kavramından bahsedildiği görülmektedir. FSEK′in İktibas Serbestisi başlıklı 35′nci maddesi dışında, Eğitim ve Öğretim İçin Seçme ve Toplama Eserler başlıklı 34′ncü ve Gazete Münderecatı başlıklı 36ncı maddelerinde de iktibas kavramının kullanıldığı görülmektedir. Ancak belirtilen bu maddelerdeki düzenlemeler, daha sonra da ifade edileceği gibi amaç ve koşullan bakımından FSEK madde 35de yer alan düzenlemeden farklıdırlar. Bu açıdan çalışmada geçen "iktibas serbestisi" kavramı ile FSEK madde 35de düzenlenen iktibas serbestisine ilişkin düzenleme ifade edilmektedir. FSEK madde 35de yer alan düzenleme kazuistik bir nitelik göstermektedir. Zira FSEKde, iktibas serbestisine ilişkin sınırlandırmanın uygulanabilmesi, esasen kendisine iktibas yapılacak eserin niteliğine göre, farklı bentler içerisinde, birbirinden kısmen farklı koşullara bağlamıştır. Bu açıdan farklı eser türlerine yapılacak iktibaslar bakımından, hukuka uygun bir iktibasın koşullan da birbirinden farklılık göstermektedir. Çalışmamızda da, FSEKin iktibas türleri arasında yaptığı ayrıma uygun olarak, farklı iktibas türlerinin hukuka uygunluk koşullan ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bunun dışında ileride çoğu yerde ifade edileceği üzere, söz konusu düzenlemenin kazuistik niteliği, özellikle FSEK madde 35de açıkça düzenlenmeyen eser türlerine iktibas yapılması bakımından önemli bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Bu açıdan çalışmamızda, FSEKde kendisine iktibas yapılacak bir eser olarak düzenlenmeyen eser türlerine de iktibasın mümkün olup olmadığı ve mümkünse bu eser türleri bakımından hukuka uygun bir iktibasın koşulla-n da, aydınlatılmaya çalışılmıştır. Belirtmek gerekir ki, her bir eser türüne yapılacak iktibasın hukuka uygunluk koşullannın belirlenmesi, kendisine iktibas yapılacak eserlerin nitelikleri birbirinden oldukça farklı olduğundan, ayrı ayrı çalışma konusu olabilecek kapsamdadır. Bununla birlikte çalışma konumuz sadece bir eser türü bakımından yapılacak iktibaslar(örneğin ilim ve edebiyat eserlerine iktibas, müzik eserlerine iktibas ya da sinema eserlerine iktibas gibi) smırlandınl-mamış olup, FSEK madde 35de düzenlenen iktibas serbestisi bakımından hali hazırda geniş kapsamlı bir çalışma bulunmadığı da gözetilerek, maddede düzenlenen ve düzenlenmeyen iktibas türleri birlikte incelenerek, maddenin içeriği, farklı iktibas türlerinin birbiri ile ilişkisi ve özellikle maddenin eksik noktaları genel bir bakış açısı ile ele alınmıştır. Çalışmamız, iktibas serbestisine ilişkin 35nci madde kapsamında hangi hallerde hukuka uygun bir iktibastan bahsedilebileceği hususu ile sınırlanmış olup, bu koşullara uyulmadan yapılan hukuka aykırı bir iktibasın sonuçları ele alınmamıştır. Esasen eser sahibinin FSEK′de düzenlenen mali ve veya manevi haklarının hukuka aykırı bir iktibas yoluyla ihlal edilmesi hakkında da bu haklann diğer yollarla ihlal edilmesi hakkında geçerli olan FSEK madde 66-70 arasında düzenlenen hükümler uygulama alanı bulacaktır6. Çalışmanın birinci bölümünde, genel olarak iktibas serbestisi kavramı ve FSEK′de düzenleniş şekli aydınlatılmaya çalışılmış; iktibas serbestisinin diğer hukuk sistemlerinde ve uluslararası düzenlemelerdeki düzenleniş tarzına değinilmiştir. Son olarak iktibas serbestisine ilişkin FSEK madde 35 hükmünün yorumlanmasında, öğretide genel olarak kabul edilen eser sahibinin haklarına getirilen sınırlandırmaların dar yorumlanması gerekeceği yönündeki ilkenin uygulanıp uygulanamayacağı hususu, özellikle söz konusu ilkeyi savunan ve buna karşı çıkan görüşlere de değinilmek suretiyle açıklanmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde ise iktibasın, tüm iktibas türleri için ortak olan esasa ilişkin hukuka uygunluk koşulları irdelenmiştir. Üçüncü bölümde ise hukuka uygun bir iktibasın sınırlarının nerede başlayıp, nerede son bulacağı hususu, FSEKde düzenlenen iktibas türleri bakımından ayrı ayrı açıklanmaya çalışılmıştır. FSEKin iktibas serbestisini düzenleyen 35inci maddesi, iktibas imkânlarını, kendisine iktibas yapılabilecek eser türlerine göre bir ayrıma giderek düzenlemiştir. Bu şekildeki bir düzenlemenin sonucu olarak da, söz konusu maddede sayılmayan eser türlerine iktibas imkânının bulunup bulunmadığı sorusu ortaya çıkmaktadır. Nitekim FSEK madde 35′de bilimsel nitelik taşımayan sinema eserleri ve güzel sanat eserleri, kendisine iktibas yapılacak eserler kapsamında sayılmamıştır. Bu kapsamda örneğin, bir sinema eserinden bilimsel nitelikte olmayan diğer bir sinema eserine iktibas yapılabilecek midir? Ya da bir sanatçının, başka bir güzel sanat eserinden kendi güzel sanat eserine iktibas yapması mümkün müdür? Yoksa başka eserlerle fikri ya da sanatsal tartışma imkânı sadece FSEK madde 35in açıkça izin verdiği eserler bağlamında mı kabul edilmek gerekecektir? Çalışmamızın dördüncü bölümünde bu sorular aydınlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın beşinci ve son bölümünde ise, hukuka uygun bir iktibasın şekli koşullarına değinilmiştir. Bu kapsamda özellikle başka eserlerden yararlanırken, ne şekilde kaynak gösterilmesi gerektiği ve kaynak gösterme zorunluluğunun bulunmadığı hallerin mevcut olup olmadığı konularına temas edilmiştir. öNSöZ Doktora tezi olarak hazırlanan bu çalışma, 15.06.2009 tarihinde Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde, Prof.Dr. Şeref Ertaş, Prof.Dr. Ayşe Havutçu, Doç. Dr. Demet Özdamar, Doç.Dr. Meltem Kutlu Gürsel ve Doç.Dr. Sevilay Uzunallıdan oluşan jüri önünde savunularak oybirliği ile başarılı bulunmuştur. Tez, kitap haline getirilirken tekrar gözden geçirilmiş ve jüri üyelerinin yönelttiği eleştiriler de dikkate alınarak, gerekli değişiklikler yapılmıştır. Başta, konunun seçiminde ve tez olarak hazırlanmasında değerli yardımlarından dolayı tez danışmanım Prof. Dr. Şeref Ertaşa; özellikle tezin kitap olarak hazırlanması aşamasındaki değerli katkılarından dolayı Doç.Dr. Sevilay Uzunallıya ve yapıcı eleştiri ve katkıları için değerli jüri üyelerine müteşekkirim. Tezin yazımı aşamasında Almanyanın Regensburg Üniversitesinde çalışma imkânı sağlayan değerli hocam Prof.Dr.Andreas Spickhoff a teşekkür ederim. Ayrıca çalışmanın basımı için desteklerini esirgemeyen Prof.Dr. Yusuf Karakoça teşekkür etmeyi bir borç bilirim. Çalışmalarım sırasında, uzak mesafelerde bulunmalarına rağmen yardımlarını esirgemeyen Dr. Eser Us ve Dr.Özge Erbeke müteşekkirim. Hayatımın her aşamasında bana destek olan, her zaman yanımda olduklarını bildiğim babam Prof. Dr.Uğur İnci, annem Nihal İnci ve kardeşim Av.Zekiye Özen İnciye ne kadar teşekkür etsem azdır. Çalışmalarım sırasında verdiği her türlü destek, anlayış, yardım ve sabırla, bu çalışmayı tamamlayabilmemi sağlayan eşim Av. Tuncer Öncüye teşekkür edebilmem için hiçbir kelime yeterli gelmez. Son olarak, tezin kitap haline getirilmesini sağlayan başta Sayın Muharrem Başere, kitabın dizgisini gerçekleştiren Sayın Nilüfer Erdoğana ve Yetkin Yayınevinin tüm çalışanlarına teşekkürlerimi sunuyorum. İzmir, 27.11.2010 Dr. Özge Öncü İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER 7 KISALTMALAR 15 GİRİŞ 17 BİRİNCİ BÖLÜM İKTİBAS SERBESTİSİ KAVRAMI, İKTİBAS SERBESTİSİNİN HUKUKUMUZDA ve KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA DÜZENLENİŞ ŞEKLİ [. İKTİBAS SERBESTİSİ KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ, KANUNDA DÜZENLENİŞ ŞEKLİ ve NİTELİKLERİ 21 A. İktibas Serbestisi Kavramı 21 B. Fikir ve Sanat Eserleri Kanununda İktibas Kavramına Yer Veren Düzenlemelerin Değerlendirilmesi 24 1. Genel Olarak 24 2. Fikir ve Sanat Eserleri Kanununda İktibas Kavramına Yer Veren Düzenlemeler 24 3. Değerlendirme 28 C. İktibas Serbestisinin "İntihal" ve "Esinlenme" İle İlişkisi 29 1. İntihal Kavramı 29 2. Esinlenme Kavramı 34 a. Soluklaşma Kıstası 36 b. İç Mesafe Kıstası 40 aa. Genel Olarak 40 bb. Parodi Kavramı ve İç Mesafe Kıstası 40 cc. Parodilerin "Esinlenme" Kapsamında Değerlendirilip Değerlendirilemeyeceği Sorunu 43 3. İktibas ve Esinlenme Arasındaki Farklar 47 D. İktibas Serbestisinin Kanunda Düzenleniş Şekli ve Nitelikleri 48 1. İktibas Serbestisinin Kanunda Düzenleniş Şekli 48 2. Eser Sahibinin Haklarına İktibas Serbestisi ile Getirilen Sınırlandırmanın Nitelikleri 52 a. İktibas Serbestisi Eser Sahibinin Mali Haklarına Getirilmiş Bir Sınırlandırmadır 52 aa. Genel Olarak 52 bb. İktibas Serbestisi Eser Sahibinin Manevi Haklarına Getirilmiş Bir Sınırlandırma Değildir 54 b. İktibas Serbestisine İlişkin Kuralların Uygulanması, Eserinden İktibas Yapılacak Eser Sahibinin İznine veya Ona Bir Karşılık Ödenmesine Bağlı Değildir 57 c. İktibas Serbestisi Genel Menfaat Yaranna Getirilmiş Bir Sınırlandırmadır 57 d. İktibas Serbestisi Temelinde Çatışan Farklı Anayasal Haklan Barındırmaktadır 63 II. İKTİBAS SERBESTİSİNE İLİŞKİN DİĞER BAZI HUKUK SİSTEMLERİNDE YER ALAN DÜZENLEMELER 65 A. Alman Hukukundaki Düzenleme 65 B. İsviçre Hukukundaki Düzenleme 68 C. İngiliz Hukukundaki Düzenleme 70 D. Amerikan Hukukundaki Düzenleme 73 III. İKTİBAS SERBESTİSİ İLE İLGİLİ ULUSLARARASI DÜZENLEMELERDE ve İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ DİREKTİFİNDE YER ALAN DÜZENLEMELER 76 A. Bern Sözleşmesinde Yer Alan Düzenlemeler 76 B. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Haklan Anlaşmasında Yer Alan Düzenlemeler 81 C. WIPO Telif Haklan Andlaşmasında Yer Alan Düzenlemeler 84 D. 2001/29 Sayılı Avrupa Birliği Direktifı′nde Yer Alan Düzenlemeler 85 1. Genel Olarak 85 2. Üç Basamak Testi 87 a. Birinci Basamak: Belirli Özel Durumlar 88 b. İkinci Basamak: Normal Yararlanmayı Zedelememe 89 c. Üçüncü Basamak: Hak Sahibinin Haklı Yararlanna Beklenemez Ölçüde Zarar Vermeme 91 IV. İKTİBAS SERBESTİSİNE İLİŞKİN HÜKMÜN YORUMUNDA GÖZETİLECEK ESASLAR 92 A. Yorum Kavramı 92 B. Eser Sahibinin Haklanna Getirilen Smırlandırmalann Dar Yorumlanması Gerektiği Yönündeki Görüşler 95 C. Eser Sahibinin Haklanna Getirilen Smırlandırmalann Dar Yorumlanmasına Karşı Çıkan Görüşler 100 D. Değerlendirme 102 İKİNCİ BÖLÜM İKTİBAS SERBESTİSİNİN İKTİBAS TÜRLERİ İÇİN ORTAK OLAN ESASA İLİŞKİN KOŞULLARI I. GENEL OLARAK 109 II. KENDİSİNDEN İKTİBAS YAPILACAK ÜRÜN BAKIMINDAN ORTAK KOŞULLAR 110 A. Kendisinden İktibas Yapılacak Ürün "Eser" Niteliği Taşımalıdır 110 1. Genel Olarak 110 2. Eser Kavramı 112 a. Genel Olarak 112 b. Eser Sayılmanın Koşullan 114 aa. Eser Sahibinin Hususiyetini Taşımalıdır 114 bb. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu′nda Düzenlenen Eser Türlerinden Birine Dâhil Olmalıdır 117 3. Kendisinden İktibas Yapılabilecek Eser Türleri 117 a. Genel Olarak 117 b. İşlenme ve Derleme Eserlerden İktibas 119 aa. İşlenme ve Derleme Eser 119 bb. İşlenme ve Derleme Eserlerden İktibasın Özellikleri 122 c. Mevzuat ve İçtihatlar ile Nutuklardan İktibas 124 4. Eser Olarak Korunmayan Bazı Ürünlerden İktibas 127 a. Bağlantılı Haklar Kapsamında Korunan Ürünlerden İktibas 127 b. Derleme Eser Niteliğine Sahip Olmayan Veri Tabanlanndan İktibas 128 c. Haksız Rekabet ve Kişilik Haklan Kapsamında Korunan Ürünlerden İktibas 132 aa. Haksız Rekabete İlişkin Hükümler Kapsamında Korunan Ürünlerden İktibas 132 bb. Kişilik Haklanna İlişkin Hükümler Kapsamında Korunan Ürünlerden İktibas 135 5. Fikirler, Teoriler ve Öğretilerden İktibas 138 B. Kendisinden İktibas Yapılacak Eser En Azından Alenileşmiş Olmalıdır 142 1. Genel Olarak 142 2. Alenileşme Kavramı 143 3. Alenileşmemiş Bir Eserden İktibas Yapılmasının Koşulu 148 III. KENDİSİNE İKTİBAS YAPILACAK ÜRÜN BAKIMINDAN ORTAK KOŞULLAR 157 A. Kendisine İktibas Yapılacak Ürün Eser Niteliği Taşımalıdır 157 1. Genel Olarak 157 2. Eser Niteliği Taşımayan Ürünlere İktibas 158 B. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Bağımsız Nitelikte Olmalıdır 161 IV. İKTİBAS AMACI ve İKTİBASIN AMACIN HAKLI GÖSTERDİĞİ KAPSAMDA OLMASI 167 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNUNDA DÜZENLENEN İKTİBAS TÜRLERİ I. BİLİMSEL (İLMİ) ESERLERE YAPILACAK BÜYÜK İKTİBASIN ESASA İLİŞKİN KOŞULLARI (FSEK madde 35/f.l-b.3) 169 A. Genel Olarak 169 B. Kendisinden İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 169 1. Genel Olarak 169 2. Güzel Sanat Eserleri Bakımından Alenileşmiş; Diğer Eserler Bakımından Yayımlanmış Olma Koşulu 171 a. Güzel Sanat Eserlerinin Alenileşmiş Olması Yeterlidir.. 171 b. Güzel Sanat Eseri Dışındaki Eserlerin Yayımlanmış Olması Gerekir 171 aa. Yayımlanma Kavramı 171 bb. Yayımlanma Koşulunun Nedenleri 176 C. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 178 1. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Bilimsel Nitelik Taşımalıdır 178 a. Bilimsel Eser Kavramı 178 b. Popüler Bilim Eserlerinin Durumu 183 2. Kendisine İktibas Yapılacak Bilimsel Eser Bağımsız Nitelikte Olmalıdır 186 D. İktibas Amacı (İçeriği Aydınlatma) 186 E. İktibasın Amacın Haklı Göstereceği Oranda Olması 193 II. GÜZEL SANAT ESERLERİNİN BİLİMSEL (İLMİ) KONFERANS veya DERSLERDE PROJEKSİYON ve BUNA BENZER VASITALARLA GÖSTERİLMESİ (FSEK madde35/f.l-b.4) 199 III. İLİM ve EDEBİYAT ESERLERİNE YAPILACAK KÜÇÜK İKTİBASIN ESASA İLİŞKİN KOŞULLARI (FSEKmadde 35/f.l-b.l) 201 A. Genel Olarak 201 B. Kendisinden İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 202 1. Kendisinden İktibas Yapılabilecek Eser Türleri 202 2. Kendisinden İktibas Yapılacak Eserin Alenileşmiş Olması ..209 C. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 209 1. Kendisine İktibas Yapılacak Eser İlim ve Edebiyat Eseri Niteliği Taşımalıdır 209 2. Kendisine İktibas Yapılacak İlim ve Edebiyat Eseri Bağımsız Nitelikte Olmalıdır 211 3. İlim ve Edebiyat Eserleri Dışındaki Eser Türlerine FSEK madde 35/f.l-b.l Kapsamında İktibas Yapılabilmesi Sorunu 212 D. İktibasın Kapsamı 212 1. Ana Kural: İktibas Bazı "Cümle ve Fıkralar(Bazı Parçalar ile Sınırlıdır 212 2. Bir Eserin Tamamının ya da Önemli Bir Kısmının FSEK madde 35/f.l-b.l Kapsamında İktibas Edilmesi İmkânı 219 a. Alman Öğretisinde İleri Sürülen Görüşler 220 b. Alman Yargı Kararlarında Getirilen Çözüm 222 c. Değerlendirme 224 aa. Resim ve Metinlerden Oluşan Bir Eserden Yapılacak Resim İktibasları Bakımından Değerlendirme 225 bb. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu madde 36/f. 2′nin Uygulama Alanı Bakımından Değerlendirme 227 cc. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu madde 37′nin Uygulama Alanı Bakımından Değerlendirme 230 dd. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu madde 35/f.l-b. l′in Uygulanabilmesi Bakımından Değerlendirme 233 ee. FSEK madde 35/f.l-b. 3′ün Uygulanabilmesi Bakımından Değerlendirme 237 E. İktibas Amacı 241 1. Genel İktibas Amacı: İçeriği Aydınlatma 241 2. Sanatsal Amaçlarla İktibas ve Alman Anayasa Mahkemesi′nin "Germania 5" Karan 244 3. FSEK madde 35/f. 1 -b. 1 Kapsamında Geçerli Olabilecek İktibas Amaçlarının Değerlendirilmesi 247 4. Parodisel Amaçlarla İktibas 251 F. İktibasın Amacın Haklı Göstereceği Oranda Olması 258 IV. MÜZİK İKTİBASLARININ ESASA İLİŞKİN KOŞULLARI (FSEK madde 35/f. l-b.2) 258 A. Gene! Olarak 258 B. Kendisinden İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 259 1. Kendisinden İktibas Yapılacak Eser Beste Niteliğine Sahip Olmalıdır 259 2. Kendisinden İktibas Yapılacak Beste Yayımlanmış Olmalıdır 261 C. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Bakımından Koşullar 263 1. Kendisine İktibas Yapılacak Eser Müzik Eseri Olmalıdır 263 2. Kendisine İktibas Yapılacak Müzik Eseri Bağımsız Nitelikte Olmalıdır 265 D. İktibasın Kapsamı 267 1. İktibas Bir Bestenin Parçalan İle Sınırlıdır 267 2. Motif, Tema, Pasaj, Fikir Kavramları 268 3. Melodilerden FSEK madde 35/f. 1 -b.2 Kapsamında İktibas İmkânı 270 a. Melodi Kavramı 270 b. Melodilerin İktibası 271 4. İktibasın Kapsamının Belirlenmesinde Dikkate Alınacak Hususlar 276 E. İktibas Amacı 278 F. İktibasın Amacın Haklı Göstereceği Oranda Olması 282 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU′NDA DÜZENLENMEYEN İKTİBAS TÜRLERİ I. GÜZEL SANAT ESERLERİNE İKTİBAS 283 A. Güzel Sanat Eseri Kavramı 283 B. Güzel Sanat Eserlerine İktibas İmkânı 284 1. Genel Olarak 284 2. Güzel Sanat Eserlerine İktibas İmkânını Kabul Eden Görüşler 286 3. Güzel Sanat Eserlerine İktibas İmkânını Kabul Etmeyen Görüşler 288 4. Değerlendirme 289 5. Güzel Sanat Eserlerine İktibasın Esasa İlişkin Koşullan 292 a. Genel Olarak 292 b. Kendisine İktibas Yapılacak Güzel Sanat Eserinin Bağımsız Nitelikte Olması 292 c. İktibas Amacı 295 II. BİLİMSEL NİTELİK TAŞIMAYAN SİNEMA ESERLERİNE İKTİBAS 297 A. Sinema Eseri Kavramı 297 B. Sinema Eserlerine İktibas 302 1. Bilimsel Nitelikteki Sinema Eserlerine İktibas 302 2. Bilimsel Nitelik Taşımayan Sinema Eserlerine İktibas 302 a. Öğretide İleri Sürülen Görüşler 304 b. Değerlendirme 308 c. FSEK madde 35/f.l-b. 1 Hükmünün Sinema Eserlerine Yapılacak İktibaslarda Kıyas Yoluyla Uygulanabilmesi.317 C. Sinema Eserlerine İktibasın Esasa İlişkin Koşulları 321 III. MULTİMEDYA ESERLERDE İKTİBAS 324 A. "Multimedya" Eser Kavramı 324 B. Multimedya Eserlerin Hangi Eser Türü Kapsamında Korunabileceği Sorunu 325 C. Multimedya Eserlerine İktibas 333 D. Multimedya Eserlerden İktibas 335 E. Multimedya Eserlerde İktibasın Esasa İlişkin Koşulları 335 1. Genel Olarak 335 2. Yayımlanmış Olma Koşulunun İnternet Yoluyla Umuma Sunulan Eserler Bakımından Değerlendirilmesi 336 3. Bilimsel Eserlere Yapılacak Büyük İktibasta Kendisinden İktibas Yapılacak Eserin Yayımlanmış Olmasına İlişkin Koşulun Eleştirisi 341 F. Link Verme 345 BEŞİNCİ BÖLÜM İKTİBAS SERBESTİSİNİN ŞEKLE İLİŞKİN KOŞULLARI ve İKTİBAS YOLUYLA ESERDE DEĞİŞİKLİK YAPILAMAMASI I. İKTİBAS SERBESTİSİNİN ŞEKLE İLİŞKİN KOŞULLARI 347 A. İktibasın Belli Olacak Şekilde Yapılması Gerekir 347 B. İktibasın Kaynağının Gösterilmesi Gerekir 352 1. Genel Olarak 352 2. Kaynak Göstermenin Kapsamı 353 a. Genel Olarak 353 b. Eser Sahibinin Adı 355 c. Eserin Adı 356 aa. Genel Olarak 356 bb. Eserin Adı Dışındaki Diğer Bilgilerinin Kaynak Bilgisinde Gösterilmesi 357 d. Bilimsel Eserlerde İktibasta İktibasın Alındığı Yer 359 3. Kaynak Bilgisinin Yeri ve Şekli 360 4. Kaynak Gösterme Zorunluluğunun Bulunmadığı Durumlar 365 a. Genel Olarak 365 b. Koruma Süresi Dolmuş Eserler Bakımından 371 c. Kaynak Göstermenin İmkânsız Olması 373 II. İKTİBAS YOLUYLA ESER SAHİBİNİN ESERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINI ÖNLEME HUSUSUNDAKİ MANEVİ HAKKININ İHLAL EDİLEMEMESİ 377 SONUÇ 381 KAYNAKÇA 387